Kloppend HR advies - ankebotfotografie-9817
Kloppend HR advies - ankebotfotografie-9822
Kloppend HR advies - ankebotfotografie-9815
Kloppend HR advies - ankebotfotografie-9826
Kloppend HR advies - ankebotfotografie-9814

Verdrijven robots ons werk?

Home » Verdrijven robots ons werk?
Verdrijven robots ons werk?

In het opiniedeel van Trouw van 13/06/17 stelt Hans Biesheuvel, dat wij als samenleving het zelf in de hand hebben of de veranderende economie ons nieuwe banen oplevert of ons juist allemaal werkloos zal maken. De angst voor robotisering en daarmee het verdwijnen van vele beroepen zit er stevig in bij velen. Maar – zo stelt de schrijver van dit artikel – als wij binnen het onderwijs leerlingen van welke leeftijd dan ook zelfredzaamheid en ondernemende vaardigheden bijbrengen, dan kunnen we er samen WEL voor zorgen dat er voor iedereen werk blijft!

Daarvoor is het wel nodig dat onderwijs en bedrijfsleven uitgebreid samen zullen werken, want het bedrijfsleven kan als geen ander aangeven wat zij nodig heeft van toekomstige nieuwe medewerkers. Aan het onderwijs vervolgens de taak om werkvormen te ontwikkelen om die benodigde vaardigheden aan te leren.

Ik kan me volledig aansluiten bij de mening van Hans Biesheuvel. Toen in de tijd van de industriële revolutie allerlei machines uitgevonden werden, was men ook zo bang dat er alleen maar banen zouden verdwijnen. Hebben we dan in die eeuwen niks daarover geleerd?

Wat moet je je dan voorstellen bij “ondernemende vaardigheden”? Ik geef een kleine voorzet:

* Flexibiliteit, dus je snel kunnen aanpassen aan andere omstandigheden. Is er onvoldoende vraag meer naar appels? Kunnen we de appel op een andere manier aanbieden (als snack bij een benzinestation, verwerkt in een fruitsalade, of een topkok appels laten verwerken in warme maaltijden,…), vallen andere soorten appels beter in de smaak (en kan ik telers zover krijgen dat ze andere soorten ontwikkelen of importeer ik uit een ander land..) of ga ik ander fruit als product voeren?

* Informatievaardigheid, weten waar en hoe je de juiste informatie kunt krijgen, handig zijn in zoekmachines gebruiken (gebruik de handigheid van jonge mensen in medialand!) en de juiste mensen kennen via gericht netwerken (en dus naast de Hollandse appeltelers ook de topkoks weten te bereiken).

 

* Zelfkennis, haarfijn weten wat die computer of robot NIET kan en waar JOUW toegevoegde waarde in een proces zit. Veel mensen kennen hun eigen kwaliteiten maar matig en weten al helemaal niet hoe ze bewust kunnen kiezen welke ze in wat voor situatie het best kunnen inzetten. Maar ook: weten te benoemen wat je minder goed beheerst en dus van een ander nodig hebt of nog wilt leren.

* Moed, lef hebben om dingen uit te proberen, ook al roept “iedereen” dat jouw idee onzinnig is. Spreek ook eens met andere mensen dan je gebruikelijke kring en wees niet bang om fouten te maken, want zonder fouten leer je niks.

Dit soort dingen leer je nog maar mondjesmaat op school, maar ze zijn wel degelijk leerbaar. Ook voor werkgevers ligt hierin nog een flinke uitdaging, want we mogen niet alle verantwoordelijkheid hiervoor bij het onderwijs leggen. Werk aan de winkel dus, in een hoek waar de robots nog niet zoveel in de melk te brokkelen hebben…